страхування пасажирів окреми страховий поліс сертифікат квиток пасажирські перевезення штрафи Укртрансбезпека

Закон зобов’язує перевізника забезпечити страхування пасажирів автобуса від нещасних випадків на транспорті. При цьому перевізник зобов’язаний видати під час перевезення кожному пасажиру окремий страховий поліс. Відсутність такого поліса може позбавити пасажира можливості отримати страхові виплати внаслідок нещасного випадку під час поїздки.

Суть питання

Сідаючи в автобус, пасажир навіть не задумується чи застрахований він в дорозі від нещасних випадків. При цьому не всі знають, що закон зобов’язує перевізника застрахувати пасажирів автобуса. Але не всі перевізники виконують цю вимогу. Водночас відсутність страхового поліса може позбавити пасажира можливості отримати страхові виплати внаслідок нещасного випадку в дорозі. Тому пасажир повинен сам поцікавитись чи все здійснено по закону.

В одному з таких випадків пасажирка оплатила водію за перевезення на автобусі та не отримала квиток. Тоді їй здалося, що наявність квитка не є важливим. Сталося ДТП, в якому вона отримала тілесні ушкодження. Страхова компанія відмовилася виплатити кошти через відсутність у пасажирки квитка. Щоб отримати страхове відшкодування їй довелося декілька років судитись зі страховою компанією. Справа дійшла аж до Верховного суду (Справа №592/5746/18). Загалом розгляд справи тривав майже 4 роки. Цього можна було б уникнути, просто отримавши у водія квиток.

Тому пасажир має право вимагати у водія автобуса пред’явити поліс (сертифікат) обов`язкового особистого страхування від нещасних випадків на транспорті пасажирів. А також може вимагати надати окремий страховий поліс пасажира.

image

Що каже закон

Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту, затверджених постановою КМУ від 18.02.1997 №176, визначено, що під час здійснення регулярних і нерегулярних пасажирських перевезень автомобільні перевізники зобов’язані забезпечити страхування пасажирів від нещасних випадків. Ця вимога не стосується внутрішніх міських перевезень.

Обов’язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті регулюється Постановою КМУ від 14.08.1996 № 959 «Про затвердження Положення про обов’язкове особисте страхування від нещасних випадків на транспорті».

Згідно з п.2 Положення №959 застрахованими вважаються пасажири з моменту оголошення посадки в автобус до моменту завершення поїздки.

Відповідно до п.3 Положення №959 кожному застрахованому пасажиру перевізник видає страховий поліс. Він може видаватися на окремому бланку або міститися на зворотному боці квитка. Документом, що підтверджує страхування пасажирів під час здійснення регулярних пасажирських перевезень автомобільним транспортом, є квиток.

image

Конкретна форма такого окремого поліса чи напису на звороту квитка законом не визначена. Проте передбачено вимоги до змісту. А саме у страховому полісі зазначається: вид обов`язкового страхування; найменування, адреса, телефон страховика; розміри страхового платежу та страхової суми.

Яка відповідальність перевізника за відсутність страхового поліса пасажирів

Відповідно до статті 34 Закону “Про автомобільний транспорт” автомобільний перевізник повинен забезпечувати водіїв відповідною документацією на перевезення пасажирів.

Абзацом 3 частини першої статті 60 Закону «Про автомобільний транспорт» передбачена відповідальність перевізників у вигляді адміністративно-господарського штрафу за надання послуг з перевезень пасажирів без оформлення відповідних документів у розмірі 17000 грн.

Поліс (сертифікат) обов`язкового особистого страхування від нещасних випадків на транспорті пасажирів є одним з тих документів, який має пред`явити водій транспортного засобу, що здійснює перевезення пасажирів автомобільним транспортом.

image

Щодо окремого страхового поліса на кожного пасажира, то питання накладення штрафу у розмірі 17000 грн за його відсутність є спірним. Це пояснюється тим, що наявність цього документу передбачено у пасажира. А за відсутність бланків відповідальності для перевізника не передбачено.

Висновки

Закон зобов’язує перевізника забезпечити страхування пасажирів при перевезенні від нещасних випадків на транспорті. Тому під час перевезення у перевізника повинен бути актуальний Поліс (сертифікат) обов`язкового особистого страхування від нещасних випадків на транспорті пасажирів. І пасажир має право вимагати його пред’явити.

Крім того, автомобільний перевізник повинен забезпечити надання кожному пасажиру за власним вибором один із двох документів:

  • або окремий поліс обов’язкового страхування пасажира від нещасних випадків на транспорті;
  • або квиток із зазначенням на звороті відомостей про страхування пасажира від нещасних випадків на транспорті.

При цьому для регулярних перевезень передбачено саме наявність квитка із відомостями про страхування пасажира. Для нерегулярних – видача квитків не передбачена, проте й не заборонена. При відсутності квитка може бути видано окремий страховий поліс.

image


З приводу оскарження штрафів, ви можете звернутися до фахівців юридичної компанії «Дорожній Адвокат». Працюємо по всій Україні. Дзвоніть за номерами телефонів: 050-758-11-74 (viber, telegram), 067-171-16-11. (Дзвінки приймаються щоденно без вихідних до 24:00 год).


Всі наші публікації є авторськими, підготовані фахівцями юридичної компанії «Дорожній Адвокат». При републікації матеріалів сторінки обов’язкове гіперактивне посилання на сайт https://doradvokat.com.ua.
Наш Сайт (5 млн відвідувачів щорічно);
Наш Фейсбук (6 млн відвідувачів щорічно);
Наш Телеграм канал (18 тис підписників);
Наш Інстаграм (10 тис підписників);
Група «Перевізники України» (12 тис учасників);

Поширити через: